سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی- مردمی
نگاهی به ماموریت ها، وظایف و اهداف اساسی سازمان تبلیغات اسلامی
1. سیاستگذاری، برنامهریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی- مردمی.
2. زمینهسازی برای یافتن نیروهای مومن و تشکیلهای انجمنهای اسلامی و جمعیتهای مشابه و نظارت بر فعالیت آنها.
3. تلاش در جهت احیاء و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راه های ممکن، با تاکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط.
4. تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سو و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسائی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاههای ذیربط و ارائه سیاستهای لازم در جهت خنثیسازی آنها و تنویر افکار عمومی.
5. انجام مطالعات راهبردی و بررسیهای کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان و طراحی برنامهها و شیوههای تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روشهای سنتی در تبلیغات اسلامی.
6. تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی، و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهشهای لازم بویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد.
7. تلاش جهت هدایت افکار عمومی با استفاده از رسانههای همگانی و فعالیت مستقیم رسانه ای در صورت لزوم.
8. شناسایی و معرفی آثار نمونه فرهنگی و هنری، افراد و شبکههای تبلیغی- مردمی جامعه اسلامی و تهیه و عرضه فرآوردهها و آثار نمونه فرهنگی- هنری، در جهت ارائه الگوهای مناسب هنرمندان متعهد و انقلابی و حمایت از آنان.
9. برنامهریزی، زمینهسازی و انجام اقدامات لازم برای هرچه فعالتر شدن افراد تاثیرگذار مانند: روحانیون، دانشگاهیان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگهای بیگانه.
10. برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی در برگزاری هرچه بهتر مراسم و شعائر انقلابی و دینی در کشور با مشارکت کلیه نهادهای مردمی و دولتی.
11. همکاری با وزارتخانهها و دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلابی به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در محیط سازمانهای دولتی و نهادهای انقلابی.
12. تاسیس و اداره موسسات آموزشی و مراکز دانشگاهی در جهت تربیت مبلغان کارآمد و هنرمندان متعهد و مربیان دینی.
13. تاسیس مراکز اطلاعرسانی تخصصی، تبلیغی و دینی.
14. سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر کشور بویژه مناطق محروم با همکاری روحانیت و مردم.
15. سازماندهی و اعزام مبلغ و مربی دینی به خارج از کشور با همکاری مراجع ذیربط.
16. هدایت و حمایت انجمنهای اسلامی و تشکلهای اسلامی- مردمی و نظارت بر آنها.
17. برنامهریزی فرهنگی و تبلیغی جهت علاقهمندان به فرهنگ فارسی در کشور با تاکید بر خدمات متقابل اسلام و ایران، با همکاری و هماهنگی مراجع ذیصلاح.
18. برگزاری کنفرانسها، جشنوارهها و نمایشگاههای بینالمللی مردمی در کشور به منظور تعمیق و گسترش معارف اسلامی و فراهم کردن زمینه شرکت هنرمندان و شبکه های تبلیغی- مردمی در کنفرانسها، نمایشگاهها و جشنوارههای فرهنگی.
19. انجام همکاری های فرهنگی- تبلیغی با مراکز اسلامی و فرهنگی داخل کشور در راستای اهداف سازمان و به منظور تامین ارتباط افراد و مراکز اسلامی و فرهنگی- مردمی برای تالیف قلوب آنان با هماهنگی سایر مراجع ذیصلاح.
20. نظارت بر ترجمه متون دینی و تعیین ضوابط و مقررات مربوط به تهیه، ترجمه و انتشار این متون جهت بهره برداری در کشور.
21. نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و انجام فعالیتهای قرآنی از طریق تربیت مربی، تدوین جزوات آموزشی، و همکاری با وزارتخانههای ذیربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن.
نگاهی به ماموریت ها، وظایف و اهداف اساسی سازمان تبلیغات اسلامی
1- پیشنهاد سیاستهای کلان تبلیغات اسلامی – مردمی به مقام معظم رهبری جهت تصویب
2- انجام مطالعات و بررسیهای کاربردی در خصوص مسائل و نیازهای دینی و تبلیغی جامعه اسلامی و طراحی شیوه های تبلیغی نوین ، فراگیر ، غیر مستقیم و اثر بخش و نیز احیاء روش های سنتی سازگار با موازین اسلامی و حذف یا اصلاح شیوه های سنتی نامتناسب با ارزشهای اسلامی
3- تحقیق و بررسی در خصوص شیوه ها و ترفند های تبلیغاتی سوء و تهاجم فرهنگی علیه جامعه اسلامی و اتخاذ تدابیر لازم جهت خنثی سازی و مقابله با آنها و تنویر افکار عمومی
4- تاسیس مراکز و موسسات فرهنگی ، هنری ، آموزشی و اطلاع رسانی تخصصی به منظور تامین محتوا و منابع انسانی لازم
5- تبیین و شناساندن معارف و ارزشهای اسلامی و نیز مواضع اصولی جمهوری اسلامی برای عموم مردم ، بویژه جوانان ، از طریق تدوین و انتشارات و کتب و انجام فعالیتهای سمعی و بصری و برگزاری سخنرانیهای تخصصی و عمومی با استفاده از فناوریهای نوین
6- تهیه و ارائه چارچوبها و شاخصهای معرف محصولات مطلوب فرهنگی و هنری و تهیه و عرضه فرآورده های و آثار نمونه فرهنگی و هنری در جهت ارائه الگوهای مناسب به هنرمندان متعهد و انقلابی و حمایت از آنان
7- فراهم کردن شرایط و زمینه های مناسب برای فعالیت افرادو گروههای تاثیر گذار فرهنگی و هنری و ارائه تسهیلات و امکانات لازم برای عرضه آثار آنان درراستای گسترش تبلیغات اسلامی
8- کمک و همکاری با سازمانها ، دستگاهها و شرکتهای مختلف دولتی و غیر دولتی ، به منظور گسترش و تداوم تبلیغاتی اسلامی در آنها
9- تاسیس مراکز اطلاع رسانی تبلیغاتی اسلامی به منظور تبیین ارزشهای اسلامی و تحکیم باورهای اصیل دینی مردم و نیز پاسخگوی به سوالات و شبهات آنها
10- برنامه ریزی ، سازماندهی و پشتیبانی برای اعزام مبلغ به نقاط مورد نظر کشور با اولویت به مناطق محروم و دور افتاده با هماهنگی و همکاری سازمانهای مسئول و ذیربط
11- اقدام و کمک به برگزاری گردهمایی ها ، جشنواره ها و یادواره ها و نمایشگاههای مردمی و تخصصی بمنظور ترویج و تبلیغ ارزشها و سنتهای اصیل اسلامی
12 -هدایت و نظارت و عند الا قتضاء پشتیبانی و هماهنگی فعالیتهای تبلیغاتی و شعائر مذهبی مردم در جهت نیل به تحقق اهداف انقلاب اسلامی
13 – تهیه و تنظیم سیاستهای تبلیغی سازمان ، در چارچوب سیاست کلی نظام و چشم انداز بیست ساله و متناسب با شرایط و اقتضای زمان و فضای اجتماعی وفرهنگی جامعه و اجرای کامل آنها پس از تصویب هیات امناء
14 – تحقیق و بررسی در خصوص شناخت دقیق ادیان مختلف بویژه مکاتب جعلی و استعماری و مقابله علمی ، فکری و ریشه ای با آنها و نیز ارتقاء سطح آگاهی و بینش دینی مردم برای مواجهه استدلالی و منطقی با چنین پدیده های ضد اسلامی
15 – کمک به تالسیس ، توسعه و تجهیز کتابخانه های مساجد ، حسینیه ها ، مدارس و مراکز آموزش عالی ، تحقیقاتی و نیز مراکز اسلامی و فرهنگی در راستای توسعه تبلیغاتی اسلامی در آنها
16 – جلب مشارکت و هدایت همکاریهای مردمی از طریق صدور مجوز تاسیس و ساماندهی کانون های فرهنگی – تبلیغی ، کانون های قرآنی ، تشکل های مذهبی و انجمن های اسلامی
17 – نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و اهتمام به آموزش همگانی قرآن کریم از طریق ساماندهی و حمایت از تشکلهای قرآنی مردمی