چکیده
در جامعهی کنونی بشری به علت گسترش ارتباطات و سهولت دستیابی به اندیشههای به ظاهر منطقی غرب و پیشرفت سریع تکنولوژی در جوامع گوناگون و در نتیجه مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتن کشورهای جهان سوم و در حال توسعه؛ تبلیغهای دینی نیز باید تحوّلی ژرف یافته و در شیوهها و ابزارهای تبلیغی تجدید نظر گردد. ماهوارهها و ویدئوها به عنوان خطری نابود کننده، فرهنگ و مبانی دینی ما را مورد حمله قرار دادهاند و تبلیغات ما باید علاوه بر تعلیم مفاهیم و تعالیم مذهبی و دینی در پی خنثی کردن آثار شوم این پدیدهی فرهنگ برانداز باشند (طیبی،1388)
بیان آموزه های دینی به مردم و تبیین آن در جهت اسلامی شدن جامعه و تعمیق و گسترش ارزشهای دینی، امری بسیار مهم و کلیدی است، لکن مادامی که ارزشها و آموزههای دینی به سمت نهادینه شدن در جامعه پیش نروند، تاثیر تبلیغ دینی پایدار نمیماند. از این رو فرهنگسازی بر پایه آموزههای دینی، یکی از زیر بناییترین وظایف دستگاههای فرهنگی کشور به خصوص دفتر تبلیغات اسلامی و سازمانهای مردم نهاد دینی وابسته به آن است که مورد توجه جدی معاونت فرهنگی و تبلیغی در دوره جدید قرار گرفته است. این مقوله بیش از هرچیز نیازمند برنامهریزیهای دقیق و راهبردی است که بتوان با تحقق یافتن آنها به بستر مناسبی برای تاثیرگذاری فرهنگی بیشتر و نهایتاً فرهنگسازی نایل شد(افق حوزه، 1386). بنابراین بازشناسی توان جذب سازمانهای مردم نهاد دینی و شناسایی روشهای جدید تبلیغاتی – انگیزشی و اعمال آنها متناسب با فضای استان لرستان ضروری به نظر میرسد و پژوهش حاضر با عنایت به موارد فوق با هدف پاسخ به این سوال اصلی است که مهمترین روشهای بکارگیری ظرفیت سازمانهای مردم نهاد دینی در فرایند تبلیغ چیست به رشته تحریر درخواهد آمد.